Een fout gevonden?

Meldingen ontvangen?

Wil je notificaties ontvangen?

Notifying Pim

Stan

Escape Master

Offline

Omschrijving

Hey, hoi, hallo! Welkom op mijn profiel (soort Hyves intro dit).

Ik ben Stan en ben inmiddels ook besmet met het 'escape-virus'. In 2016 speelde ik mijn eerste escaperoom en was eigenlijk meteen verkocht. Over de eerste 25 kamers heb ik een flinke tijd gedaan, zo'n  5 jaar. Maar sinds 2021 is het aantal flink gaan lopen en ben ik ook fanatiek gaan reviewen. 


Inmiddels zijn we heel wat kamers verder en heb al onwijs veel toffe kamers mogen spelen in binnen- en buitenland. Maar er is gelukkig nog genoeg te spelen! 


Totaal aantal gespeelde kamers: 324


Favoriete kamers (in willekeurige volgorde):

- Chapel and Catacombs (Lockhill, Athene)
- Stay in the Dark (DarkPark, Vlaardingen)

- Illusion (Epic Escape, Waalwijk)

- The Toy Factory (Escaping Antwerp, Zoersel)

- The Movies (The Push Mystery Rooms, Dudzele)

- Molly's Game (Down the Hatch, Voorburg)

- Brandon Darkmoor (The Room, Berlin)

- La Posesion (Arcanum, Barcelona)

- The Non Believers (Your Escape, Leiden)

- Metanoia (Neverland, Athens)

- Amen (Neverland, Athens)


Overige gespeelde 'kamers':

Toverland Escape Experience



Mocht je vragen hebben over: mijn reviews, escape tripjes die ik heb gemaakt, mijn lievelingseten, schoenmaat, etc. kun je me altijd een berichtje sturen! :)


*Einde bericht*

















Ja echt, hier staat niets meer!


Lid sinds

13-11-2017

Locatie

Gemert

Statistieken

Escaperooms

279 reviews

290 kamers gespeeld

93.5% ontsnappingspercentage


Games

0 reviews

7 gespeelde spellen


6 forum berichten

279 reviews

Lethal Decision 2

EscapeClue Athens
Geplaatst op: 03 mei 2024

Is the player okay? part 2

Dag drie is aangebroken, en wat voor eentje. We starten de dag met Lethal Decision 2. Waar we eergisteren nog met z'n vieren waren, is de samenstelling op dit moment wat kleiner. Alleen mijn vriendin en ik zijn nog over. Na alle heftige shit die we hebben meegemaakt bij Lethal Decision 1, besloten twee van onze teamleden niet meer mee te gaan. Meteen een goede relatietest, right? Omdat we deze dag pas laat begonnen, hadden we nog ruimte genoeg om moed in te drinken. En eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik hem redelijk voelde hangen vóór we de kamer startte, was dit wel een goed idee?

We staan met z'n tweetjes voor hetzelfde pand als waar we eergisteren waren, nu misschien nóg zenuwachtiger. Na eventjes wachten opende de deur. Het is een verademing om geen bergen rook te zien. Het pand is nu volledig donker met enkel wat kaarsjes op de trap. We weten gelukkig waar we naartoe moeten en krijgen een introductie die weer boordevol humor zit. Na even een sanitaire stop te hebben gedaan, kunnen we afdalen naar de Hell.

Het verhaal van LD1 en LD2 lijken allemaal wat random aan te voelen, LD2 is een prequal op LD1 en aan het einde van de kamer valt ineens alles op zijn plaats en klopt het verhaal volledig. Niet dat het zo'n diepgaand verhaal is, maar je komt dingen uit LD1 tegen. Dat vond ik persoonlijk erg tof. Enfin, tijd om af te dalen naar de Hell. Waar we een beetje aangeschoten de kamer ingingen, waren we beiden compleet nuchter toen we de eerste scare om onze oren kregen. Holy shit, dit gaat heftig worden. Met z'n tweeën een horrorkamer spelen is al heftig, niemand om je achter te verschuilen of om 'veilig' in het midden te lopen. Waar zijn we aan begonnen.

Wat me meteen goed doet, zijn de puzzels in de kamer. Die zijn oprecht leuk. De een wat beter dan de ander, maar over het algemeen zijn het toffe puzzels. Wat ze precies met het verhaal hebben te maken? Dat weet ik niet. Ze zijn hier en daar wat random. Maar allemaal goed te doen. Wat ik wel heftig vond, is dat je in het begin meteen te maken krijgt met wat stevige scares terwijl je aan het puzzelen bent. Ho-ly shit wat ben ik vaak geschrokken.

Toen we een aantal ruimtes verder waren, kon mijn vriendin ook wat meehelpen met de puzzels en hoefde ik gelukkig niet alles meer alleen te doen ;-). We komen in een bepaalde flow, die we eigenlijk niet meer loslaten, een perfect team, toch? Het vervelende is alleen dat ik een paar keer in mijn gezicht ben geschopt, en nee, niet door de acteur. Die acteur dan, wat een mafkees. Het is al snel duidelijk dat we dezelfde acteur hebben als in LD1. De capriolen die hij uithaalt zijn insane, niet normaal. De scares komen van alle kanten. Zeker wanneer we opgesplitst worden en ik hoor: "Er zitten er meer dan 1!!!".

Het verhaal wordt op een bepaald punt op mooie wijze uitgelegd, zeker wanneer je LD1 hebt gespeeld, vallen daar al wat puzzelstukjes op zijn plaats. Nog steeds vraag ik me soms af waarom we nu precies in de Hell zijn, maar daar komt gelukkig op het eind een antwoord op. Richting datzelfde einde gaat het - voor mij - wel een keer goed mis. Er is wéér een punt waar we moeten opsplitsen. Ik, als de held die ik ben, besluit deze keer terug te gaan. Op een bepaald punt moet je kruipend (via een platform) terug naar een vorige kamer. Hier zit een scare verstopt, omdat de acteur net wat hoger zit, moet dit een heftige scare zijn. Ik ben echter als een malle langs die acteur afgekropen en heb hem totaal niet gezien. Ik sta op een platform van 1x1m in een pikdonkere ruimte. In plaats van dat de acteur daar dacht: "misschien moet ik hem nu niet laten schrikken", springt deze gast omhoog en schrik ik me rot. Ik wil een stap achteruit doen en val 1,5m naar beneden. Ik schreeuw, want had pijn. Mijn vriendin, nietsvermoedend een ruimte ernaast, dacht dat ik schrok. Tot alle muziek uitging en je door de speakers hoorde: "is the player okay?". Achteraf een moment waar we de gehele vakantie om hebben kunnen lachen. Mijn knieën wat minder.

Het verhaal komt, zoals al eerder gezegd, volledig bij elkaar op het einde. Je staat naar een mooi stukje theater te kijken en ineens valt alles op zijn plek. Daarom zijn we dus in de hell. Ook op het einde, wanneer je denkt alles gehad te hebben, komt er een scare van jewelste gevolgd door het trademark van Escapeclue. De kenners zullen weten wat ik bedoel. De acteur schreeuwt wat dingen, dingen die je ook in LD1 komt, het verhaal komt hierdoor voor ons volledig op zijn plek.

Lethal Decision 2, wederom een kamer waar je twee kampen hebt. Dat zie je ook terug in de reviews. Je houdt hiervan, of niet. Ik vond deze kamer geweldig. Het decor is netjes uitgewerkt, hier en daar wat kaal, maar daar moet je in Athene soms doorheen kijken. Het acteerwerk was van subliem niveau, de puzzels waren goed. Al met al, voor mij een van de toppers van de trip. En, we hebben als kersvers koppel niet gevochten in deze kamer, ook niet geheel onbelangrijk! ;-)


9

Sfeer: 9.0

Spelbeleving: 8.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanieMarieke

Waar rook is, is vuur

Tijd voor kamer twee van vandaag. Na net bijgekomen te zijn van Lethal Decision 2 (met twee personen), was het tijd om verder te reizen naar Lockdown escape rooms. Kleine tip; lees van tevoren even je mail waar je precies moet zijn. Je gaat hier geen groot bord tegenkomen met: "Hier is de escaperoom". In de stromende regen rennen we richting de kamer. We gaan namelijk naar een afgebrande school toe om te kijken wat hier jaren geleden gebeurd is. Zodra de lamp voor de ingang knippert, mogen we naar binnen. Dit duurde en duurde maar (achteraf bleek waarom). Na even gewacht te hebben, konden we eindelijk naar binnen.

De deuren opende en we stonden in de inkomsthal van een school. Inderdaad, zoals verwacht, afgebrand. Zelfs de brandgeur hing nog in de kamer. Het decor is onwijs goed gedaan, van de vloer tot aan het plafond lijkt het gehele pand afgebrand. Gaaf! Na het opbergen van onze spullen, kunnen we de grote trap op naar boven. Binnen een enkele seconde staan we al oog in oog met de geest van een meisje. Een goede scare krijgen we meteen om onze oren. De toon is meteen gezet.

Eenmaal boven, staan we voor de receptie van de school en ontmoeten daar de concierge. Hij vraagt zich af wat we hier in godsnaam komen doen. Na even aarzelen laat hij ons toch binnen. Daar zien we meteen dat de school een heus doolhof is. Wederom ontzettend goed gedecoreerd. Tijd om aan de slag te gaan. De kamer zit volledig logisch in elkaar. Ja, je bent in een enorme school. Maar het is continu duidelijk waar je naartoe moet. De puzzels leiden je als het ware rond. De kamer start vrij snel met een toffe introductie waar je de basis van het verhaal leert kennen. Tijd om te gaan puzzelen!

De puzzels zelf zijn leuk in thema en goed te doen. Sterker nog, bij verschillende puzzels leer je steeds meer over het verhaal zelf. Je komt steeds meer te weten wat er nou precies gebeurd is in deze school. De acteurs zijn onwijs goed en de interactie is on point. Ben je bijdehand als speler? Dan reageert de acteur hier acuut op. Dat zijn dingen die ik heel erg kan waarderen in een kamer. Toffe interactie. Iets waar ik ook fan van ben, is het feit dat de eigenaar geen fan is van schreeuwen. Dat gaf hij achteraf aan. The School of Burning Souls is een toffe horrorroom zonder continu geschreeuw om je oren.

De puzzels volgen zich in hoog tempo op, de ruimtes die we verkennen blijven erg tof en we komen op een gegeven moment op een punt waar we een toffe scene hebben. Beetje bij beetje komen we erachter wat er zich allemaal heeft afgespeeld in deze school. Als we dan een van de laatste puzzels opgelost hebben, en dus weten wat er precies is gebeurd, valt alles op zijn plek. De finale van de kamer is waanzinnig. Ik heb hier echt mijn ogen uitgekeken; "Doen ze dit nou echt?". Je kunt je niet voorstellen dat een einde als dit voor zou komen in een kamer in de Benelux.

Al met al vond ik The School of Burning Souls een van de toppers tijdens deze trip. Online circuleren veel wisselende verhalen over deze kamer. Mede daarom zijn we er ook zonder verwachtingen ingestapt. Maar wauw, ik vond hem echt heel tof. De acteurs zijn goed, interactie met de acteurs zijn leuk, puzzels zijn on point, het verhaal klopt, decor ziet er picobello uit en dan dat einde... Wow! Voor mij dus een absolute aanrader wanneer je in Athene bent!


9

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Elixir of Life

Brain On
Geplaatst op: 01 mei 2024

Jongens, volgens mij is dít de machine

Tijd voor dag twee van onze escapetrip in Athene. In Athene blijft het lastig om overdag kamers te spelen, veel kamers openen pas rond 17:00/18:00 uur, dat maakt een planning maken soms best lastig. Gelukkig zijn veel eigenaren wel goed te benaderen of er buiten openingstijden te spelen is. Vaak resulteert dit in escape room spelen tot diep in de nacht, maar een enkele eigenaar is er ook oké mee om zijn kamers in de middag te openen. Zo ook de eigenaar van Brain On. Hij was zo gastvrij om zijn locatie te openen zodat wij in twee groepen alle 3 de kamers daar konden spelen. Voor onze groep stond Elixir of Life als eerste op de planning.

We komen aan op locatie en wat meteen opvalt is dat deze locatie een nette en moderne ontvangstruimte heeft. Dat zie je hier niet vaak. Een ontvangstruimte zoals we dat in de Benelux gewend zijn, top dus! Na even kort gebabbeld te hebben en onze spullen opgeruimd te hebben, konden we eindelijk gaan beginnen. Het is aan ons team de taak om het Elixir of Life te bemachtigen van een professor. Iets wat ik in eerdere escape rooms al veel vaker heb gedaan, dat moet dus een eitje worden.

We stappen met vier man sterk de kamer in en wat meteen opvalt, is dat het decor en afwerking oprecht erg netjes gedaan zijn. Hier in de Benelux zou het een doorsnee kamer zijn, maar voor de Griekse standaarden ziet het er echt onwijs goed uit. Wel lopen we meteen vast op de eerste puzzel, maar gelukkig weten we deze valse start snel te corrigeren. Sterker nog, we spelen de rest van de kamer hintloos uit.

De puzzels zijn erg leuk, vaak in thema en het decor blijft in de kamer erg netjes. Het verhaal is natuurlijk een beetje een uitgekauwd iets, maar het volgt zich in logische volgorde op. Waar deze kamer ook in uitblinkt, is dat er hier en daar wat techniekjes gebruikt zijn. Vaak in Athene blijft een kamer af van techniek en wordt vrijwel alles gedaan met ouderwetste hangsloten. Dat is hier niet per se het geval.

Met nog een ruime tijd over weten we het elixir te bemachtigen en staan we weer buiten. Wat deze kamer zo tof maakt, is dat het een frisse blik is op escape rooms (in Athene dan). Waar je de horrorkamers om de oren gesmeten krijgt, heb je hier écht te maken met een heerlijke puzzelkamer. Even geen schreeuwende acteurs of té harde muziek. Gewoon even een uurtje puzzelen in een prima decor. Wat mij betreft dus een perfecte inkomer van de dag!


7.5

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 7.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Jumanji

Brain On
Geplaatst op: 01 mei 2024

Mamma Mia!

Tijd voor kamer twee op deze locatie. Na zojuist het eeuwige leven te hebben bemachtigd, is het nu tijd om diep de jungle in te gaan. Tijd namelijk voor Jumanji. Een comedykamer mét acteur, iets waar ikzelf meteen enthousiast van werd. Zeker gezien de afwerking in de vorige kamer van Brain On heel tof was, ging mijn verwachting van deze kamer wel wat omhoog. Het verhaal is duidelijk, iemand in door het bordspel 'Jumanji' in de jungle terechtgekomen, aan ons de taak hem terug te halen. De eigenaar van de kamer heeft al jaren geprobeerd contact te leggen met deze persoon, maar helaas is er nog niets uitgekomen. Kijken of ons dat wel gaat lukken.

We stappen de eerste ruimte binnen en daar was ik meteen weer onder de indruk van het decor, wat zag dat er netjes uit. Ook zagen we meteen dat er weer gebruik werd gemaakt van wat techniek. Wat voor Atheense begrippen soms best uniek is. Het begin start wat stroef, maar toen we eenmaal op dreef waren, bleven we de flow wel vasthouden. Een bepaalde puzzel in het begin sprong er voor mij echt uit. Het is heerlijk om eens gelaagde puzzels te zien in Athene. Vaak blijft het toch bij: "Vind X en plaats het op Y". Hier zul je echt verschillende dingen moeten oplossen om tot het einde van de puzzel te geraken, i love it.

Dan stappen we de jungle in en komen we oog in oog te staan met onze acteur. Waar deze in het begin wat leuke gevatte grapjes maakte, bleek al snel dat hij eerder een irritatiepunt was dan een leuke toevoeging. Hier blijkt maar weer hoe lastig het is om een goede comedyacteur te zijn. Waar ik in andere kamers acteurs leuk zag inspelen op de dingen die wij als groep zeiden, was deze acteur vooral een script aan het opratelen. Vooral de vooraf geschreven grapjes komen dan niet heel lekker over. De acteur is daarnaast continu bij je, soms heb je hem nodig voor puzzels, soms niet. Dat is ook meteen het struikelblok voor mij voor deze kamer. Het is bij een start van een puzzel namelijk niet echt duidelijk of we de acteur nu nodig hebben of niet. Waar de interactie niet altijd even goed is, wordt dat al snel irritant.

De puzzels zelf dan, waar in het begin de puzzels echt wel tof waren, verminderde dat naar het einde van de kamer. De puzzels voelen op veel vlakken random aan. Wanneer er dan ook nog een irritante acteur in je oor staat te tetteren, ga je je al snel storen. Het decor blijft over het algemeen (voor Atheense begrippen) wel erg netjes.

Tsja, Jumanji, een thema wat je natuurlijk veel ziet in kamers. Het thema in combinatie met een acteur én het feit dat het een comedykamer is, deed mij erg uitkijken naar deze kamer. Helaas was het een beetje een deceptie. Ik denk persoonlijk dat hier meer uitgehaald had kunnen worden.


7

Sfeer: 7.5

Spelbeleving: 6.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Outcast

Brain On
Geplaatst op: 01 mei 2024

Top horror ervaring!

Het was alweer tijd voor de derde en laatste kamer op deze locatie. Tot op heden was ik redelijk enthousiast over Brain On. De eigenaar durft te laten zien dat niet alles gaat om horror in Athene. Dat je ook écht wel kamers hebt met een luchtiger thema én met gelaagde puzzels. Toch heeft deze jonge eigenaar (hij is pas 22 jaar en heeft alles zelf bedacht en gebouwd, wauw) een uitstap naar de horror durven te maken. Heel erg benieuwd dus hoe hij dit zou gaan doen.

Het is natuurlijk steeds lastiger om voor een escape room een uniek thema te bedenken. Zeker wanneer je kijkt naar horrorkamers zie je veel thema's vaak terugkomen. Zo ook Outcast, je treedt als groep namelijk een Asylum binnen. Een thema wat vaak resulteert in schreeuwende acteurs, veel bloed op de muren en steriele ruimtes. Doorgaans ben ik niet zo'n fan van dit thema. Maar goed, tot nu toe heeft Outcast mij verbaasd wat betreft decors, dus wellicht is het hier anders.

En ja, dat bleek inderdaad zo te zijn. Vanaf het eerste moment dat we de kamer binnenstapte, wist ik: dit kan wel eens tof gaan worden. De decors zien er ook hier weer erg netjes uit! We komen meteen in een juiste flow te zitten en die laten we tot het einde niet meer los. Heerlijk, wat hou ik daarvan. De puzzels in deze kamer zijn oprecht goed, zeker richting het einde zit een puzzel waarvan ik dacht: yes, dit vind ik gaaf. Een goed gelaagde puzzel die je niet 123 hebt opgelost. Dat in combinatie met het spannende thema maakt het voor mij echt een succes.

Dat spannende thema, tsja wat is daar over te zeggen? De scares in deze kamer zijn goed, heel goed zelfs. Dat heeft (wat bij betreft) echt te maken met de afwerking van de kamer. Veel scares zie je niet aankomen. De kamer voelt levensecht aan en voelt daardoor erg realistisch. De acteur zit goed in zijn rol, is muisstil op de juiste momenten en verrast ons met een aantal hele toffe stukjes acteerwerk. Top gedaan! Het verhaal blijft ook hier een beetje uitgekauwd, het is en blijft een Asylum waaruit je moet ontsnappen, dat hebben we natuurlijk al heel vaak gedaan.

Waar Outcast het voor mij vooral op wint, is de combinatie tussen een goed decor, toffe acteur en scares maar vooral de goede puzzels. Je ziet - zeker in horrorkamers - niet zo snel écht toffe puzzels terugkomen. Daar zie je dat de eigenaar zelf eigenlijk ook een beetje de Atheense horror moe is. Hij kiest er echt voor om een psychologische horrorkamer te maken waar wél goede puzzels inzitten. Voor mij was Outcast echt een verborgen pareltje tijdens deze trip. Ik zou daarom zeker aanraden deze kamer mee te pakken op je volgende bezoek aan Athene!


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Dead or Alive

No Exit - Ilioupoli
Geplaatst op: 02 mei 2024

He's from Belgium, that's a red flag

Kamer vier van vandaag alweer. Na een wat mindere ervaring bij een eerdere comedy room deze dag, is het tijd voor comedy kamer nummer 2! Ja, dat lees je goed; het is mogelijk in Athene tussen al het horrorgeweld door. De eerste humoristisch bedoelde kamer vandaag was niet zo'n succes, dat laat maar weer zien hoé lastig het is een goede grappige kamer te bouwen. Bij mijn vorige trip in Athene speelde ik de andere twee kamers bij No Exit al (Death Row en El Excorcista), hier was ik zeker over te spreken. De afwerking en decor waren ondermaats, maar de algemene feeling van de kamers waren erg goed. Heel erg benieuwd dus wat er vandaag op de planning staat!

Een kamer met acteur blijft altijd lastig, jouw ervaring staat of valt echt op basis van die ene acteur. Zo had ik twee jaar geleden een ge-wel-di-ge ervaring bij Death Row, terwijl ik van andere mensen weer hoorde dat de acteur niet zo goed was. Enfin, we komen binnen en maken al snel kennis met onze acteur. We worden in thema onthaald en ik had eigenlijk meteen een goed gevoel bij onze acteur. Hij speelde een leuk typetje en sprak goed Engels, dit kon wel eens tof gaan worden.

Het verhaal van de kamer is simpel; wij reizen naar een dorpje waar nog maar één iemand leeft, een Westerndorpje wel te verstaan. Wat we verder gaan doen? I don't know. We worden in thema naar de kamer toe geleid en daar lag ik al dubbel. De interactie met de acteur is geweldig en hij gaat écht vol op in zijn rol. Een van onze teamleden had deze kamer al eens gespeeld en ik vroeg continu: "was dit vorige keer ook zo?". Ik heb echt vol verbazing staan te kijken wat deze acteur soms uithaalt.

Omdat er in het dorpje waar we naartoe reizen maar één iemand woont, waan je jezelf in een soort Eddie Murphy film, iets wat ik echt heel grappig vind. Zeker wanneer de acteur in de kamer ook nog eens gevat is en heel leuk inspeelt op de grapjes die je zelf maakt. Je maakt als spelers deze kamer echt zelf. Wanneer we op een gegeven moment in de saloon staan en ik een stok kaarten zie, trakteer ik de saloon eigenaar op een goocheltruc. Wat ik niet had verwacht is dat hij er meteen eentje terugdeed, hilarisch. Daar moest op geproost worden natuurlijjk!

De afwerking in deze kamer is wel weer matig, een beetje wat ik al verwachtte bij een No Exit kamer. Over het algemeen ziet alles er op het eerste oog prima uit. Maar als je beter gaat kijken steken overal de schroeven nog uit en kijk je op sommige punten dwars door het decor heen. Wel moet ik zeggen dat ik deze kamer, van de drie die ze hebben, er wel het tofste uit vond zien. Ook maken ze op sommige plekken in de kamer leuk gebruik van techniek, iets wat je niet vaak ziet in Athene. Wel jammer dat de techniek zo slecht is afgewerkt dat je al ziet wat er gaat gebeuren, maar ze hebben in ieder geval hun best gedaan!

De puzzels zijn allemaal leuk in thema, maar hebben weinig met het verhaal te maken. Het is voor mij vooral de combinatie tussen de prima puzzels en die hilarische acteur die de kamer echt voor mij maken. Zeker wanneer we richting het einde onszelf opsloten en de acteur een puzzel opnieuw moest oplossen om óns te bevrijden. Omgekeerde wereld, maar een hilarisch moment.

Ja, Dead or Alive was voor mij een toffe beleving. Dit is wat een comedykamer hoort te zijn. Een acteur die perfect past bij zijn rol, die leuk inspeelt op de dingen die gedaan of gezegd worden. Hij voelde heel goed aan dat wij het randje opzochten, hij ging daar lekker in mee. De puzzels waren allemaal erg leuk en het decor was prima. Athene heeft me verbaasd, een goede comedykamer is dus echt mogelijk!


9

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 3 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Orfanato - Angry Souls

Spookey Escape
Geplaatst op: 03 mei 2024

WAT ZEG JE?

Het is alweer tijd voor de laatste kamer van vandaag tijdens de tweede dag van onze trip. Uiteraard sluiten we af met een horrorkamer. Orfanato wel te verstaan. Tijd om na maanden wachten ons kindje op te halen bij het lokale Atheense weeshuis. Moet gezellig worden! Terwijl we in een achterbuurt staan te wachten, horen we ineens geschreeuw vanuit het gebouw. Een kind roept of we klaar zijn haar op te halen. "Is there also a mommy?", galmt het door de woonwijk. Wat moeten de buurtbewoners hier wel niet denken elke avond? Enfin, na eventjes buiten gewacht te hebben, opent de voordeur en kunnen we naar binnen.

We koment terecht in een vervallen trappenhuis met de meest gevaarlijke trap die ik ooit heb gezien. Zonder leuning 3 verdiepingen omhoog, je zou maar uitglijden of struikelen. Het ziet er uit als een grote bouwval, de zakken cement staan nog overal. Gaat dit weer zo'n kamer worden? Eenmaal op de derde verdieping werd ik wel enthousiaster. Ineens zijn de muren gethematiseerd en hangen overal posters van kinderen. Dit voorspelt niet veel goeds. We stappen het weeshuis binnen en daar lijkt niemand aanwezig te zijn. Toen onze host zichzelf introduceerde zaten we allemaal al tegen het plafond. Dit gaat heftig worden.

Een voor een worden we bij de host uitgenodigd om de adoptiepapieren te tekenen. Hierna is het tijd om het weeshuis te betreden. Doe we dit als groep? Nee natuurlijk niet, een voor een. Ik zit in de luxe positie waar ik als laatste naar binnen mag en zit dus alleen te wachten in de receptie van het weeshuis. Zo goed als donker is het, enkel een brandend kaarsje. Plots sta ik oog in oog met een van de weeskinderen aan het einde van de gang. Een klein meisje in een pyjama, doodeng. Wat er op dat moment gebeurde, was voor mij de beste intro die ik ooit heb gehad. Subtiel maar doodeng. Eindelijk werd ik opgehaald door de host om ook naar mijn slaapkamertje te gaan in het weeshuis.

Het weeshuis ziet er goed uit, decor en afwerking zijn oprecht goed. Het voelt groot aan en het lijkt erop dat je hier écht kunt verdwalen. Uiteraard gaat de telefoon nog vóór ik in mijn slaapkamer ben en mag eventjes op de gang wachten. Ben ik daar alleen? Natuurlijk niet. Na mezelf meermaals rot geschrokken te zijn, is het aan mij de taak de rest te bevrijden uit hun slaapkamers.

De start van deze kamer was tof, daarna is het aan ons de taak om via het hintsysteem ons door de kamer te bewegen. Het hintsysteem is leuk gekozen en past goed in het thema. Later blijkt wel dat dit hintsysteem ook wat problemen heeft, daar kom ik zo op terug.

De puzzels zijn prima in thema, maar wat we - qua verhaal - nu eigenlijk aan het doen zijn? Joost mag het weten... De scares zijn continu aanwezig en zijn goed uitgevoerd. Wel gaat het in deze kamer richting het schreeuwerige, maar op de een of andere manier past het hier wel. Achteraf bleken we zelfs 'geluk' te hebben dat er een nieuw weeskindje werd ingeleerd voor haar rol. We hadden dus meerdere weeskinderen, jeeeej!

Op een gegeven moment worden we terug naar onze kamers gebracht, want de kinderen in het weeshuis moesten naar bed. Deze manier van opsplitsen vond ik erg tof. Omdat het nogal kleine bedjes waren - en ik daar met met 1.91m niet echt in pas -, bleef ik rechtop zitten in het bed. Al snel bleek dat dat niet de bedoeling was. De boze acteur kwam mij eventjes in mijn bed leggen. Daar lig je dan, als volwassen vent in een kinderbedje. Na eventjes gelegen te hebben, ging mijn deur open, kwam die acteur zich nu alweer moeien? Nee, niemand minder dan 'De Milde Dictator' stond ineens in mijn kamer. Ik hoor mezelf nog zeggen: "Mocht jij naar mij toe komen?", "Nee, ik kom bij jou liggen". Gelukkig hoefde ik dus niet lang alleen te liggen. Twee volwassen mannen in een kinderbedje, gezellig!

De flow blijft best prima in de kamer, tot we op een bepaald punt uitkomen wat voor mij de kamer helaas tot een anticlimax bracht. We komen terecht in een nieuwe ruimte. Een grote ruimte. Deze ruimte was dermate groot, dat volledig thematiseren lastig bleek. Eigenlijk de enige kale ruimte in de hele kamer. Zonde, mar daar kun je wel doorheen kijken. Hetgeen wat mij hier vooral irriteerde, was dat het geluid hier zó ontzettend hard stond. Normaal vind ik dat irritant, maar kan ik het goed hebben. Zelfs ik heb hier met mijn oren dicht gestaan. Op het moment dat er dan ook nog eens een (wat onlogische) puzzel aan te pas komt, kan het hinsysteem je ook niet meer helpen. De host kon ons namelijk niet meer horen omdat het geluid zo hard staat. Ik snap niet zo goed wat hier nu de meerwaarde van is in zo'n kamer.

Uiteindelijk weten we te ontsnappen en kunnen we even bijkomen in de receptie. De eigenaar en alle acteurs zijn onwijs vriendelijk en we hebben na afloop nog geruimte tijd nagepraat met hen. Ik vond Orfanato oprecht een toffe kamer. De puzzels waren oké, het decor en afwerking waren goed en de scares waren ook zeker niet verkeerd. Het einde mogen ze wat mij betreft meteen uit de kamer schrappen. Of minstens de muziek wat lager zetten. Ja, dat was een beetje jammer. Ik zou Orfanato zeker aanraden om mee te pakken tijdens je trip!


8.5

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 7.0

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Red Riding Hood

The Mindhunters
Geplaatst op: 01 mei 2024

"What did you say about my tits?"

Het is weer tijd voor een escapetrip, naar Athene wel te verstaan. Voor mij de derde keer dat ik naar Athene reis om escaperooms te spelen. Athene blijft een plek van uiterste, je kunt óf hele toffe ervaringen tegenkomen, of wat mindere ervaringen. Met al twee reisjes achter de rug, weet je inmiddels een beetje wat je kunt verwachten. Vol goede moed dus naar de eerste kamer; Red Riding Hood.

Roodkapje, een thema wat - zeker in horror sfeer - heel tof kan zijn, mits goed uitgewerkt! We komen, zoals gewoonlijk in Athene, in een woonwijk terecht waar de kamers zich bevinden. De host zag ons al op de camera en kwam even vertellen dat we nog eventjes moesten wachten. Ook iets wat uniek is in Athene. Ze laten je eerder, zonder bericht, minuten lang wachten voor gesloten deur. Na even in de zon gezeten te hebben, konden we dus eindelijk beginnen.

We starten in polonaise met onze ogen gesloten, iets wat je bij horrorkamers wel vaker ziet. Soms kan dit heel tof zijn, zeker wanneer je vervolgens één voor één naar binnen wordt geleid. Ook hier was dat het geval, we worden in de kamer geplaatst. We kregen te horen dat we ná het geluidsfragment konden starten. Beetje jammer wel dat het geluidsfragment in het Grieks was (of de boxen stonden zo luid dat we het Engels er niet uit konden halen). De blinddoeken mochten af en we konden beginnen. Waarom je hier geblinddoekt de kamer in wordt geleid, is mij een raadsel, het heeft hier totaal geen toegevoegde waarde. Enfin, we konden eindelijk beginnen.

Nadat je je blinddoek hebt afgedaan, leek het decor best tof! Wanneer je ogen echter wat meer gewend zijn aan het donker, zie je de Griekse slag in deze kamer goed terug. De afwerking is oprecht om te janken, niets bijzonders dus. Al snel komen we oog in oog te staan met roodkapje, een tof moment al zeg ik het zelf. Zoals het verhaal al zegt, zijn we uitgenodigd door 'Red' om haar oma's begrafenis voor te bereiden. Na een aantal puzzels opgelost te hebben, staan we in het huisje van oma.

Die puzzels, tsja wat kan ik daar over zeggen? Ze zijn aanwezig. Ze voelen onwijs random aan en hebben over het algemeen heel weinig met het thema te maken. Wat stoort is dat enkele raadels zo versleten zijn, dat ze bijna niet op te lossen zijn. Maar als echte puzzel die-hards komen we daar natuurlijk wel uit. In het huisje van oma staan we lijnrecht tegenover Red, wat zorgt voor grappige interacties. Een acteur die leuk inspeelt op situaties kan ik persoonlijk altijd erg waarderen. Zeker wanneer je een horrorkamer speelt. Humor en angst staan wat dat betreft heel dicht bij elkaar.

We gaan voor mijn gevoel erg snel door de kamer heen, de puzzels blijven random aanvoelen, het decor blijft matig en meermaals heb ik het idee: "wat zijn we in godsnaam aan het doen?". Qua verhaal hangt ook alles maar aan een zijden draadje, van het oorspronkelijke verhaal blijft voor mijn gevoel weinig over. Zeker gezien de ruimtes waar we af en toe zijn. Richting het einde komt het verhaal wel meer samen en eindigt zelfs in een soort cliffhanger (ze hebben namelijk ook een tweede kamer). De scares in deze kamer zijn oké, niet heel bijzonder. Het voelt af en toe toch weer aan als een soort spookhuis. Veel luid geschreeuw, iets waar ikzelf minder fan van ben.

Tsja Red Riding Hood, een thema wat onwijs tof uitgewerkt zou kunnen worden. Ik zie het daarom vooral als een kamer met potentie, vooral qua thema. Voor nu was het een prima kamer om mee te beginnen. De verwachtingen waren niet heel hoog en zelfs daar is de kamer onder blijven hangen. Nu lijkt alles heel negatief, maar als groep hebben we wel onwijs veel lol gehad. Dat laat weer zien hoe belangrijk een groep is waar je mee speelt. We kwamen allemaal met hetzelfde einddoel: plezier maken. En ondanks dat het een horrorkamer was, wat hebben we hier gelachen.


6

Sfeer: 5.0

Spelbeleving: 6.0

Service: 8.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Helicopter, helicopter

Door naar kamer twee alweer van de trip, na vroeg in het vliegtuig te zijn gestapt, veel gereisd te hebben én na al een andere kamer achter de rug, is het tijd voor kamer twee van onze eerste dag. Na zojuist Red Riding Hood gespeeld te hebben, is het nu tijd voor het vervolg van deze kamer; Red Riding Hood 2: The Wolf. Ondanks dat de eerste kamer niet top was, hadden we wel veel lol gehad. Hopen dat dat bij deel twee ook zo zou zijn.

De start van deze kamer is apart te noemen, Roodkapje als thema en dan zo starten? Enfin, het zou wel in het verhaal passen, right? Het verhaal is simpel, na in de vorige kamer al kennisgemaakt te hebben met 'Red', is het nu tijd om kennis te maken met een ander hoofdpersonage uit dit sprookje: The Wolf! We starten de kamer vlot en komen uiteindelijk in het hoofddeel van de kamer terecht. Wat hier meteen weer opvalt, is dat de kamer onwijs lelijk is. Ik kan er helaas niets meer van maken. De afwerking is wederom om te janken. Laten we hopen dat de puzzels goed zijn!

Waar we bij Red Riding Hood 1 al niet zo'n fan waren van de puzzels, is dat ook hier weer het geval. Alle puzzels zijn compleet random en in sommige gevallen vrijwel niet op te lossen zonder hints. Sterker nog; de eigenaresse was achteraf zelfs heel trots dat bij een bepaalde puzzel slechts 1 groep het ooit heeft opgelost zonder hints. Waar wij allemaal dachten: "dan moet je je puzzel dus aanpassen", was dat voor haar een hele overwinning.

Red Riding Hood 2 blinkt wel uit in zijn acteerwerk, dat is op sommige punten echt heel goed. Toffe doorkijkjes waar je een bepaald 'showtje' ziet wat het verhaal verteld, daar word ik persoonlijk heel enthousiast van. Zeker wanneer dit goed is uitgevoerd. Op veel plekken in deze kamer is dat ook echt het geval. Zeker de acteur die The Wolf vertolkt, zit onwijs goed in zijn rol, misschien wel iets te goed. Op een bepaald punt in de kamer gaat alles mis. Achteraf hebben we hier de gehele vakantie ontzettend om kunnen lachen. Het smsje wat we kregen via ons hintsysteem met de tekst: "Is the player okay?" heeft ons de gehele vakantie achtervolgd.

De scares in deze kamer zijn wat beter uitgevoerd dan in het eerste deel. Welliswaar blijft het veel schreeuwwerk en dreunen de muziekboxen om je oren, maar ik kan het in deze kamer wat beter waarderen dan bij de vorige kamer. Zeker richting het einde is er een bepaald stuk waar de scares voor mij tot hoge hoogte rezen. Iets wat ikzelf totaal niet aan zag komen en wat voor mijn andere teamleden een hilarisch moment bleek te zijn.

Tsja ook hier weer mixed feelings over Red Riding Hood 2: The Wolf. We hebben ons als groep echt wel vermaakt. Maar kwam dat door de kamer? Of door de lol die we zelf hadden? Om heel eerlijk te zijn zitten er echt wel toffe elementen in deze kamer. Maar toch zou ik deze kamer niet snel aanraden. Het is zo'n dertien in een dozijn kamer. Slechte afwerking, matige puzzels, maar toch heeft de kamer echt wel leuke elementen. Wel moet ik ook hier weer zeggen; er zit zoveel potentie in deze kamers, zeker wat betreft het thema. Maar daar is wat mij betreft te weinig uitgehaald.


6.5

Sfeer: 6.0

Spelbeleving: 6.5

Service: 8.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

Lethal Decision

EscapeClue Athens
Geplaatst op: 01 mei 2024

The guy with the nice nipples

Door naar de laatste kamer van de dag. Heel eerlijk, ik had het - op dat moment - totaal niet erg gevonden als we deze hadden overgeslagen. Lethal Decision 1 stond namelijk op de planning. Een kamer die eigenlijk niet eens op het programma stond. Lethal Decision 2 stond later in de week op de planning, maar ik heb me laten overhalen om 1 ook te spelen. Gelukkig wilde onze overige teamleden ook mee en konden we dus met vier man sterk naar de kamer toe.

Online is er veel te lezen over deze kamer. Deze kamer zou de engste kamer ter wereld moeten zijn, scarefactor 10/10. Wat de fuck gaan we hier meemaken dan? Zoals vaker in Griekenland meld je je als team netjes op tijd bij de deur. Soms is het echter zo dat een groep uitloopt of iets dergelijks. Grieken geven dit alleen niet aan, wat resulteert in 20 minuten voor de deur wachten. Ik kan je zeggen, die 20 minuten duren dan lang. Je bent jezelf onwijs aan het opfokken en bang aan het maken. Verhalen waar mensen bont en blauw uit deze kamer komen schieten door je hoofd. 3 van de 4 van ons waren er eigenlijk klaar mee, maar er was een dapper meisje die ons over wist te halen, Shout-Out Steph haha. Binnen hoorde we de rookmachines al aan staan (en lang!). Na 20 hele lange minuten ging de voordeur open.

Het is wel vaker dat een kamer vanaf de voordeur start in Athene, een deur die opengaat en dan zie je vaak meteen waar je terechtkomt. Dat is bij Lethal 1 niet het geval. Het enige wat je op dat moment ziet is: wit. Rook. En veul! Zonder ook maar een halve centimeter voor je uit te kunnen kijken, moet je twee flinke trappen op. Op dit moment dacht ik echt: wil ik dit wel? Heb ik hier eigenlijk wel zin in? Wat mij vooral zorgen baarde, was het feit dat we bij de vorige kamer hadden gezegd dat we deze kamer zouden gaan spelen. Wanneer een eigenaar dan omdraaid en gebaard dat die kamer écht heel heftig is, weet je waar je aan gaat beginnen.

We worden in thema onthaald door een host en hebben hier leuke ineractie met deze man. Waar ik hiervoor doodsbang was, was ik op dit punt iets meer ontspannen. De sfeer is nog steeds eng, maar er worden hier en daar grapjes gemaakt. Dan komt voor ons een belangrijk punt in deze kamer. Wij geven namelijk aan onze host aan dat het allemaal niet zo heftig hoeft: "Not so much touchy touchy". Ook dit is zo'n kantelpunt geweest. Waar ik in het verleden bij een kamer wel eens heb gehad dat de host je dan vierkant uitlacht, heb ik hier het idee dat ze er wel goed mee omgaan. Hopen dat ze dat vasthouden!

Dan begint de kamer, het verhaal is heel simpel. Wij treden een verlaten huis binnen om te kijken wat daar allemaal aan de hand is. Het begin van de kamer is heftig, echt fucking heftig, en zet daardoor meteen de toon. Om heel eerlijk te zijn heb ik in het begin heel erg getwijfeld om uit de kamer te stappen. Niet zo zeer omdat ik het eng vond, maar vooral omdat ik me echt niet goed voelde. De rookmachine industrie in Athene doet goede zaken met een kamer als Lethal Decision 1. Mijn god wat pompen ze hier een rook in. Zo erg zelfs dat mijn hele huid begon te irriteren en dat ik op een bepaald moment niet meer kon stoppen met hoesten. Dat in combinatie met de uitlaatgassen die in de eerste ruimte hangen (je gaat begrijpen wat ik bedoel als je hem gespeeld hebt), deed mij bijna beslissen om te stoppen.

Heel eerlijk, ik ben onwijs blij dat ik niet uit deze kamer ben gegaan. Want wauw, wat een beleving was dit. Lethal Decision 1 is een unieke kamer in zijn soort. Zoals al meerdere reviews hier vermelden, het is zo'n typische 'You hate it or you love it' kamer. Voor mij was het echt een onwijs gave beleving. Wat ik meteen duidelijk wil maken is dat de acteur HEEL goed omgingen met het feit dat we minder fysiek contact wilde. Het fysieke contact was bijna niet aanwezig. Of de kamer daardoor minder heftig is? Nee, hij is nog steeds mega heftig haha. Maar het feit dat er dus wel een mogelijkheid is om dit aan te geven, deed me goed. Het waren dus écht acteurs en niet een gestoorde gek die ons écht wilde vermoorden.

De kamer zelf dan, qua thema past het heel goed. De kamer is echt niet mooi en blinkt zeker niet uit qua decors, maar het past wel heel goed in het verhaal van deze kamer. Door de kamer heen blijft de spanning onwijs hoog, ondanks dat ik niet angstig ben geweest, ben je wel continu op je hoede. Qua puzzels blinkt deze kamer ook echt zeker niet uit, de puzzels zijn over het algemeen erg random. Kapotte puzzels die geen deel meer zijn van de kamer, zijn wel nog steeds onderdeel van de kamer, waardoor je soms het gevoel hebt het een en ander te missen. Maar dat mocht de 'pret' niet drukken.

Waar blinkt deze kamer dan wél in uit? Acteerwerk! Holy shit, wat een gestoorde gek hadden we voor ons. Niet normaal waar deze acteur toe in staat is. Een klein Grieks ventje die capriolen uithaalt waar je 'u' tegen zegt. Wat was ik onder de indruk. De kamer ziet er geleefd uit, maar na het zien wat deze acteur allemaal doet, kan ik dat heel goed begrijpen.

Ondanks dat we doodsbang waren op voorhand én dat ik bijna de kamer uit ben gegaan, ben ik ontzettend blij dat ik deze kamer gespeeld heb. De dingen die we hier hebben meegemaakt zijn abnormaal en echt van een uniek level. Is het nou echt een topkamer die je gespeeld MOET hebben? Dat denk ik persoonlijk niet. Maar ondanks dat zou ik LD1 aan iedereen aanraden. Geef gewoon aan dat je niet zo van fysiek contact houdt, dan houden ze daar zeker rekening mee. Doodmoe en bezweet kwamen we de kamer uit, tijd om naar bed te gaan. Dat hadden we nodig na deze marteling!


8

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 8.5

Service: 10.0


Gespeeld in april 2024

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  sjephanie

LandLoper

Landloper Belevingshuis
Geplaatst op: 10 april 2024

Een verborgen parel in Wortel

Wat ga je doen als je je verveeld? Juist; escapen! Met twee personen waren we op zoek naar een escaperoom in de buurt die nog vrij was. Altijd een uitdaging; een kamer vinden voor twee personen, die in de buurt is én nog een beetje betaalbaar is. We kwamen al snel uit bij 'De Landloper', een kamer waar ik nog nooit van had gehoord. Heel erg benieuwd dus wat we hier mee zouden gaan maken.

We komen aan op een mooie locatie, het ontvangst was hartelijk en we konden direct plaatsnemen in de ontvangstruimte. Wat me hier meteen opviel, was dat het er allemaal erg netjes uitzag. Je zet letterlijk een stap terug in de tijd, heerlijk. Na even bij de kachel gezeten te hebben, krijgen we een introductie over de escaperoom. We krijgen het achterliggende verhaal te horen en wat 'Landlopers' nou eigenlijk precies waren. Altijd leuk als een kamer gebasseerd is op een lokaal verhaal. Daarna een korte uitleg over de sloten, het verhaal en al vrij snel konden we gaan beginnen.

De introductie in de kamer vind ik erg leuk gekozen, passend bij het verhaal met een leuke twist. We staan in de kamer en kunnen eigenlijk meteen van start gaan. Deze kamer is niet bijster groot, ga deze kamer dus vooral niet met grote groepen spelen. Voor twee personen was hij eigenlijk perfect. Het decor ziet er over het algemeen prima uit, niets bijzonders, maar wel netjes afgewerkt.

De puzzels zijn gedurende het spel prima in thema én versterken daarnaast het verhaal. Het enige wat ik een beetje mistte, was wat sfeer door middel van muziek of geluid. Daardoor sloeg de sfeer een beetje kapot. Zeker omdat we net een tof uitgewerkt introductiefilmpje hebben gezien.

Wat opvalt is dat we als een speer door deze kamer gaan, de puzzels volgen elkaar in hoog tempo op. Dat komt vooral omdat de flow onwijs goed is. Richting het einde van de kamer komt het gehele verhaal samen, de puzzels hier vind ik erg tof gekozen. Origineel en gelaagd. Met nog 20 minuten op de klok wisten wij met 2 personen, zonder hints, te ontsnappen. Al met al dus een heerlijke flow, logische puzzels in een prima thema.

Voor mij een kamer waar ik in ging zonder enige verwachtingen, maar daardoor hebben we een onwijs fijn puzzelplezier gehad. De prijs-kwaliteit verhouding is hier, naar mijn mening, top. Al met al dus een verborgen parel gevonden in Wortel!


8

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 8.5

Service: 8.0


Gespeeld in maart 2024

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Ja

 

Ten Colours

Just Escape
Geplaatst op: 10 april 2024

Prima vermaak als je met de juiste instelling gaat!

Hoe sluit je een dag goed af? Uiteraard met een escaperoom! Omdat we toch in de buurt waren van Almere, besloten we met z'n tweeën een klein stukje om te rijden om 'Ten Colours' mee te pakken. Een kamer waar ik al veel over gehoord had, vooral het puzzelplezier moest hier goed op orde zijn. Op naar Almere dus!

We waren veel te vroeg op locatie, maar besloten toch maar gewoon aan te bellen. We werden vriendelijk ontvangen (ondanks dat we dus véél te vroeg waren) en er was meteen ruimte genoeg om lekker te kletsen. Na flink voorgebabbeld te hebben, en na een sanitaire stop, konden we meteen gaan beginnen aan ons puzzelavontuur.

Deze kamer is echt gemaakt voor de puzzelfreak, ga hier dus met de juiste verwachtingen naartoe, dan zul je een leuke tijd hebben! Toen we 'de eerste ruimte' binnen stapte, zagen we meteen dat we ons echt alleen op de puzzels hoefde te focussen. Het 'decor' en het niveau van afwerking is niet al te best, maar dat is ook niet wat deze kamer pretendeert. Iets wat ikzelf bij eigenaren altijd erg kan waarderen, uitgaan van je eigen krachten.

Dan de puzzels; de kamer zit zo in elkaar dat je door 10 verschillende ruimtes gaat, allemaal met een enkele puzzel. De moeilijkheid wordt steeds lastiger natuurlijk. Het mag dan ook geen geheim zijn, dat we de eerste helft van de kamers binnen een aantal minuten hadden opgelost. Simpele puzzeltjes waardoor je lekker in die puzzelflow komt. Daarna begint het toch al wat pittiger te worden.

Zeker richting kamer 7/8 worden de puzzels lastiger en - in mijn optiek - net wat onlogischer. Hier en daar vraag ik me soms af; hoe hadden we dit moeten weten. Wel blijft de flow er erg goed inzitten en is het continu snel duidelijk wat er van ons verwacht wordt. Op het einde lopen we met z'n tweeën iets vast en met een aantal kleine hints, weten we de laatste ruimte te halen.

Daar zit de grote eindpuzzel. Een puzzel die over het algemeen niet eens heel erg moeilijk is, maar die vooral heel veel tijd kost. Ik denk dat het bijna onmogelijk is om deze puzzel, binnen de tijd, op te lossen. Je moet hiervoor alle voorgaande kamers in één keer goed hebben om genoeg tijd over te hebben. Al met al dus een perfecte uitdaging voor de diehard puzzelaars haha.

Tot slot werden we door onze hosts uit de kamer gehaald en hebben we nog lang na zitten kletsen. Ten Colours was voor mij oprecht een toffe kamer omdat we hier met de juiste verwachtingen naartoe zijn gegaan. Ga hier vooral heen om jezelf te prikkelen op puzzelvlak, dan ga je echt een leuke tijd hebben!


Reactie door Just Escape

14 april 2024

Super bedankt voor deze mooie uitgebreide review, heel leuk dat je deze kamer zo tof vond :) Als je nog meer geprikkeld wilt worden met wat leuke puzzels, kom dan vooral gezellig terug naar Colours of Art! :)


7

Sfeer: 5.5

Spelbeleving: 7.0

Service: 9.0


Gespeeld in februari 2024

Gespeeld met 2 personen

Ontsnapt: Nee

  JustEscape

The Sacrifice

Disappear Escape
Geplaatst op: 10 april 2024

Hier ging nét te veel mis

Tijd voor kamer twee tijdens mijn werktripje in Athene. Samen met mijn collega's speelden we gisteren Monika's Diary, iets wat zij zo enorm vet vonden, dat ze heel graag nóg een kamer wilde spelen. Win-win situatie voor mij dus. Omdat we vrij last minute moesten boeken, waren de keuzes niet heel uitgebreid. Gelukkig was 'The Sacrifice' nog beschikbaar om te spelen laat op de avond, boeken dus!

We komen aan in buurt ver van de bewoonde wereld, althans dat lijkt zo. Wij hadden gehoopt daar in de buurt nog wat te kunnen eten, maar dat gaat op deze locatie niet. Wat resulteerde in 40 minuten buiten rondwandelen. Gelukkig was het weer goed. Uiteindelijk kunnen we binnen en stappen we het pand binnen.

De introductie vindt plaats in een afgeragde ruimte, iets waar bij mij de alarmbellen meteen gingen rinkelen. Zwart geverfde muren, kapotte banken, etc. De introductie zelf wordt gedaan door een man met een kap op, die een beetje geheimzinnig en op een enge manier probeert te praten. Gaat dit weer zo'n kamer worden?

De start van de kamer is leuk gedaan, iets wat je in horrorkamers vaker ziet, maar voor mijn collega's was deze manier van een kamer starten nieuw. De spanning is van begin af aan meteen aanwezig. De kamer ziet er op het eerste oog prima uit, maar net als bij veel andere kamers in Athene, moet je niet verder kijken dan die eerste blik. Wat ik erg jammer vind, is dat je duidelijk ziet dat deze kamer nu al afgeleefd is. Kapotte onderdelen in puzzels, zichtbare schade op decorstukken, etc. Het lijkt wel of ze het begrip 'onderhoud' in Athene niet kennen, dat is erg jammer.

Waar het voor mij eigenlijk meteen stuk liep, is vlak na het begin. We komen in een prima flow terecht en de puzzels volgen elkaar op. Ik hoor mezelf wel vaker vragen: wat staan we nu eigenlijk te doen? Maar daar moet je soms doorheen kijken. Waar het bij ons misging, zijn meerdere reset-fouten. Dat haalt je natuurlijk volledig uit de flow. Zeker omdat we op de helft van de kamer al in de eindruimte staan omdat er een slot niet dicht is gedaan. Stel je voor; je staat in een netjes uitgewerkt dorp en hoor ineens een host roepen: ga terug naar plek X en wacht daar even. De bloeddorstige heksen, die je zojuist nog wilde vermoorden, komen op sneakers binnengelopen met hun telefoonzaklamp aan om het slot te resetten. Jammer dus.

Tot overmaat van ramp hadden we ook nog een onveilige situatie in de kamer. Ze zijn er bij deze kamer niet bang voor om je te laten schrikken. Ook niet als je op een verhogen staat of wanneer je een trap op- of afloopt. Een van onze teamleden kreeg een flinke scare om zijn oren terwijl hij op een verhoging stond, hier verzwikte hij zijn voet. Achteraf bleek hij zelfs zijn middenvoetsbeentje gebroken te hebben. Enerzijds is dit natuurlijk een 'fout' vanuit ons, want je schrikt er zelf natuurlijk van en wil weg. Aan de andere kant vind ik het persoonlijk not done om mensen het leplazurus te laten schrikken terwijl je van een trap loopt of wanneer je op een verhoging staat.

Het einde van de kamer is vrij voorspelbaar, maar op zich wel grappig. jammer dat we al wisten wat er zou gaan gebeuren omdat we helemaal in het begin al een kamer hadden gezien door het reset-foutje. Al met al was The Sacrifice een beetje een domper. De kamer is onwijs groot, maar mist een bepaalde sfeer en liefde. Ze mogen hier echt eens met de onderhoudsbijl doorheen om alles weer fris en netjes te maken. En dan blijft daar voor mij toch ook het onveiligheidspunt, iets wat ik persoonlijk echt niet vind kunnen. Enfin, over een paar maanden mogen we weer naar Athene (op het moment van schrijven nog een week) en dan zullen we zien wat we dan weer tegen gaan komen.


7

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 7.0

Service: 7.0


Gespeeld in november 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Die verdomde kachel

Voor mijn werk was ik met 4 man in Athene. Vaker heb ik moeten uitleggen waarom ik toch hele vakanties plande om alleen maar escaperooms te spelen. Daarnaast hebben mijn collega's zich kostelijk vermaakt om het feit dat ik een keer zó bang was in een escaperoom dat ik niets meer kon doen. Gelukkig haalde ik ze over om op één avond één escaperoom te gaan spelen. Ik wilde dus het liefst een kamer spelen die hen zou laten zien wat een escaperoom kan zijn. Tegelijkertijd wilde ik ze ook wel een beetje de stuipen op het lijf jagen. Na lang wikken en wegen, werd het 'Monika's Diary', een keus waar ik achteraf heel blij mee was. Let's go!

Op voorhand moet je even goed kijken wanneer je deze kamer boekt, het is namelijk niet mogelijk deze kamer zo maar in het Engels te spelen. Je krijgt namelijk een vertaler met je mee (tegen bijbetaling). Ik was erg benieuwd hoe dit in zijn werk zou gaan en hoe ze dit ooit passend in een verhaal zouden krijgen. Dat werd op locatie meteen duidelijk. Wij waren internationale detectives die een zaak moesten oplossen. Omdat wij de Griekse taal niet machtig waren, kregen we een lokale rechercheur mee die alles voor ons zou vertalen, top geregeld dus.

Waar ik in het begin een beetje terughoudend was over deze vertaler, bleek later dat dit misschien wel het tofste element in de kamer was. Hij speelde écht met ons mee en was onderdeel van ons team. Hij was net zo bang als dat wij waren, perfect geacteerd dus! Eenmaal binnen wist ik meteen: Yes, ik heb een goede kamer uitgekozen. De sfeer was meteen goed, het decor zag er perfect uit, het verhaal klopt, de puzzels zijn in thema. Alles wat een goede escaperoom moet hebben. De acteur jaagt ons de stuipen op het lijf. Meermaals heb ik mijn collega's naar de grond zien gaan, missie geslaagd dus. ;)

Richting het einde van de kamer neemt het verhaal plots een wending, een wendig die ik ónwijs jammer vindt. Dit had zoveel subtieler gekund, zo mooier in thema. Je eindigt nu weer heel erg afgezaagd, daar baalde ik een beetje van. Achteraf was er nog ruimte om na te praten met de acteur(s) en kregen we wat te drinken. Dat was nodig, want we hadden het bloedheet. De spanningsopbouw was namelijk echt perfect in deze kamer.

Een tiental minuten later stonden we weer buiten. Waar ik natuurlijk het meest benieuwd naar was; hoe vonden mijn collega's dit. Die waren laaiend enthousiast. Geweldig dus! Sterker nog; ik moest van hen (uiteraard heb ik hier zelf niet op gepusht) op zoek naar een andere kamer die we de dag erop konden gaan spelen.

Monika's Diary is een van de betere kamers die ik gespeeld heb in Athene. Het verhaal klopt, spanningsopbouw is goed. De puzzels passen in thema en zijn van een prima niveau, zelfs het decor ziet er netjes uit, iets wat in Athene niet altijd zo is. Al met al dus een echte must-play wanneer je in Athene bent!


9

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.0

Service: 9.0


Gespeeld in november 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Texas Massacre

Find a Way
Geplaatst op: 07 december 2023

Doe maar gewoon niet

Er staat weer een nieuwe dag op het programma vol met kamers, heerlijk! We starten de dag met horrorkamer, iets wat uniek is tijdens onze trip. ‘The Texas Massacre’ zegt natuurlijk al onwijs veel, ik verwacht er vanaf het begin af aan weinig van, want dit soort horror is niet per se voor mij weggelegd. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje goedkoop, maar wie weet gaat dit wel een verborgen parel zijn.

Nou spoiler; dat was het zeker niet. Dit gaat ook geen hele lange review worden, want om hier überhaupt nog tijd in te steken is eigenlijk al jammer. De locatie bevindt zich in een vervallen pand, er is ruimte om naar het toilet te gaan, spullen op te bergen, etc. Na even gewacht te hebben met onze host, die er volgens mij niet heel veel zin in had, mochten we naar de kelder van het pand.

Daar stappen we de kamer binnen, we staan in een lelijke ruimte vol bloed, plastic schermen, kettingzagen, gereedschap aan de muur, etc. We stappen echt een goedkope horror ruimte binnen. Van het decor moeten ze het niet hebben, wellicht het verhaal dan? Welk verhaal? Het is absoluut niet duidelijk wat we nu eigenlijk aan het doen zijn. Waar kan de kamer zich dan nog redden? De puzzels; die waren inderdaad aanwezig, maar daar is ook alles mee gezegd. Deze kamer is vanaf het begin af aan onduidelijk. De puzzels passen binnen dit thema, dat wel, maar daar is ook alles mee gezegd. Wat een verschrikking was dit.

Gelukkig had onze host een resetfout gemaakt, waardoor we zeker 4 à 5 puzzels gemist hebben, maar daar waren we eigenlijk best blij mee. Tijdens het napraten hebben we aangegeven dat een kamer als deze eigenlijk echt niet meer kan. Achteraf bleek ook dat er een acteur in de kamer had moeten zitten. Maar omdat onze hosts amper Engels spraken, was die er ook maar uitgehaald.

Ik ga echt geen woorden vuil meer maken over deze kamer, heb je ruimte over tijdens je trip? Ga lekker op een terras zitten en sla deze kamer alsjeblieft open. Je zult me dankbaar zijn!


3

Sfeer: 2.0

Spelbeleving: 3.0

Service: 5.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Connoisseur [Koneser]

Dreamscape
Geplaatst op: 07 december 2023

Heerlijk klassiek

We speelden de tweede kamer bij Dreamscape, waar we gisteren hun nieuwe kamer mochten testen (wat uiteindelijk de beste kamer van de trip bleek te zijn), was het nu tijd om ‘Connoisseur’ te spelen; hun oudste kamer. De verwachtingen waren aanwezig, maar die werden door de host wel wat getemperd. Dat we echt wel wat anders moesten verwachten dat wat we de dag daarvoor hadden gezien. We wisten in ieder geval dat ze bij Dreamscape genoeg in hun mars hadden om een goede kamer neer te zetten. Onwijs benieuwd dus naar deze kamer!

We startten de kamer met een leuk onthaal door onze host, zij hostte ons de avond ervoor ook. Dat was een gezellig weerzien, waar ze de dag ervoor nog een chagrijnige piraat was, was ze nu een leuke nette dame. Na wat korte instructies, konden we eigenlijk meteen beginnen in de kamer.

Ons doel was duidelijk; wij waren een groep agenten die een schilderij moesten gaan stelen. We mochten geen alarmen triggeren, etc. Een standaard break in room dus. Vanaf begin af aan zie je wel dat dit inderdaad een wat oudere kamer is. Ik zou het zo onwijs waarderen als meer Poolse kamers wat zouden doen aan onderhoud aan de kamer. Het is zo jammer om te zien dat het behang van de muren komt, delen van puzzels kapot zijn, etc.

Maar dat buiten kijf gelaten, moet ik zeggen dat ik Connoisseur oprecht een leuke kamer vond om te spelen. Deze kamer moet het wat minder hebben van zijn decor en verhaal, maar vooral van zijn puzzels. En eerlijk is eerlijk, de puzzels waren oprecht heel tof. Ze passen allemaal erg goed binnen het verhaal en voelen heerlijk old school aan. Sommige puzzels lijken op het eerste oog erg afgezaagd, maar bij vrijwel elke puzzel zit een erg leuke twist. We pakken van begin af aan een heerlijke flow op, die we tot het einde van de kamer vast weten te houden. Het speelde simpelweg erg fijn, omdat de kamer zo goed in elkaar zit.

Ga deze kamer spelen met de juiste verwachtingen. Verwacht hier geen technische hoogstandjes, een geweldig decor of een zwaar verhaal. Ga deze kamer spelen met de verwachtingen dat je gewoon even heerlijk een uurtje puzzelt, dan ga je deze kamer 100% met een glimlach uit!


7.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 8.5

Service: 10.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Murder House

Continuum Poznań
Geplaatst op: 26 maart 2024

Old school teleurstelling

Een nieuwe dag brak aan, dag 4 alweer van onze Polen escape trip. Gisteren speelde we al twee kamers bij Continuum, tijd voor de laatste (Engelse) kamer. Dit is hun oudste kamer, maar gezien we toch daar waren, konden we deze net zo goed meepakken, right?

Achteraf had ik dit misschien liever niet gedaan, was liever een uurtje langer in bed blijven liggen. De mensen van Continuum gaven aan dat dit echt wel hun engste kamer was. Spannend, want horror kan soms ver gaan. Toen we de eerste stap binnen zette, wist ik eigenlijk al genoeg. Het decor (mag je dit eigenlijk wel decor noemen?) was verschrikkelijk, donker, slechte afwerking, puzzels die niet in thema passen, etc.

Enfin, toch vol goede moed gestart aan deze kamer. Alles wat hierboven benoemd is, bleef zo gedurende de rest van de kamer. Sommige puzzels waren nog wel 'oke' in thema, maar over het algemeen was het niet best. Het moest een old school horrorkamer worden, maar achteraf bleek het een old school teleurstelling. Een acteur die af en toe een keertje komt schreeuwen, verhaal wat niet te volgen is, puzzels die niet logisch zijn. Al met al niet echt een beste start van de dag.

Ik ga deze review dus lekker kort houden, sla deze kamer lekker over en blijf een uurtje langer in je bed liggen!


5

Sfeer: 3.0

Spelbeleving: 5.0

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

  Marieke

Strangers

Continuum Poznań
Geplaatst op: 26 maart 2024

Zandstorm

Het heeft even geduurd voordat ik verder ben gaan schrijven met mijn reviews van mijn Polen trip. Vooral omdat deze uiteindelijke trip wellicht - qua kamers - iets tegenviel. Ik was heel benieuwd of ik de inhoud van alle kamers nog wist. Een ding is zeker; bij 'Strangers' is dat zeker het geval, want wat hebben we hier toch weer meegemaakt?

Strangers bevindt zich in een soort kantoorpand waar meerdere escapebedrijven zitten op verschillende verdiepingen. Op zich wel handig als je meerdere kamers speelt. Eenmaal binnen worden we in thema onthaald, we worden meegenomen in een verhaal en daar zitten al de nodige grapjes in. Als groep gingen we hier heel erg in mee, dus vanaf het allereerste moment was de stemming: 'melig'. Dat is denk ik hoe ik deze kamer het beste kan omschrijven.

Het begin van de kamer is bizar, vaag qua verhaal, vol met stomme grapjes (hier heb je mij meteen) en na een vage intro, konden we eindelijk beginnen. Het verhaal is eigenlijk simpel; wij moeten een groepje tieners verjagen uit een huis. Tieners waren het zeker! Met stomme maskertjes op waren ze ons continu aan het uitdagen, wat ikzelf onwijs grappig vond. Sterker nog; een acteur zat continu bij ons op een stoel een beetje op zijn telefoon te spelen. Hij vroeg ons wat onze favoriete muziek was, of we hem nog wat Nederlands konden leren, etc. De opdrachten en puzzels in deze kamer voelen over het algemeen vrij random aan. Het verhaal is ook flinterdun. De afwerking is matig. Maar toch is deze kamer mij zo bij gebleven, vooral omdat ik hier zo veel lol heb gehad.

Het einde komt helemaal samen in een komisch en epische slotscene. Dingen die we tijdens de kamer hebben verteld aan onze acteur komen ineens terug. Het blijft stomme grapjes regenen, etc. Dit is echt een kamer die mij ligt. Hier ligt ook wel meteen het gevaar voor deze kamer, als dit je niet ligt, dan kan ik begrijpen dat je denkt: wtf was dit nou weer. Al met al is 'Strangers' voor mij wel echt een aanrader om te spelen. Na afloop was er nog tijd om een foto te maken (met een Shrek masker op?) en konden we weer door naar de volgende room. Tsja, wat hebben we hier toch meegemaak.


8.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 9.0

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Personality

Continuum Poznań
Geplaatst op: 26 maart 2024

Heerlijke interactie

Na zojuist compleet verward uit 'Strangers' te komen, mochten we door naar de tweede kamer op deze locatie. 'Personality' stond op het programma. Na de vage ervaring die we zojuist hadden gehad, was ik heel benieuwd hoe deze kamer zou zijn. Vol goede moed dus deze kamer in.

Het verhaal is - ook hier - vrij simpel; er zijn een aantal moorden gepleegd en alle clues die we konden vinden, wezen op een psycholoog. Aan ons om te kijken of we wat konden vinden. Wat meteen opvalt, is dat het decor eigenlijk best netjes is. Zeker gezien we zojuist uit een puinhoop kamer bij 'Strangers'. Het spel begint tof met een leuk interactiespel met de acteur. Je kunt hier als speler écht een rol aannemen, dat is iets wat ik onwijs tof vind.

Het verhaal blijf je volgen, maar je moet op veel punten best goed je best doen om te snappen wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd. De puzzels voelen op veel momenten een beetje vaag aan, maar persoonlijk vond ik de puzzels érg goed. Veel gelaagde puzzels. Als je op een gegeven moment de Poolse logica snapt (die is soms wat ver te zoeken), ga je er best vlot doorheen. De interactie met de acteur blijft aanwezig, waar ikzelf erg goed op ga.

Ook hier, net als bij Strangers, moet de kamer je liggen. Opsplitsen is in deze kamer bijvoorbeeld erg belangrijk. Wanneer de puzzels je net niet liggen, kan ik begrijpen dat je deze kamer als 'minder' ervaart. Waar de kamer mij een beetje kwijtraakte, was op het einde. Het verhaal neemt dan ineens een vage wending en daar was ik het persoonlijk een beetje kwijt.

Ga deze kamer spelen, doe je best om het verhaal te volgen en dan ga je echt wel toffe puzzels tegenkomen in een prima decor. Ah, én probeer de acteur een beetje uit te dagen. Mocht je een leuke acteur hebben, spelen ze hier oprecht leuk op in!


8

Sfeer: 8.5

Spelbeleving: 8.0

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Golden Heist [Golden Hajs]

Clueroom Poznań
Geplaatst op: 08 september 2023

Una mattina mi sono alzato

Dag twee van onze Polen trip staat op de planning! 32 kamers in 8 dagen, let’s go! Dit is kamer 3/32. We startten onze dag op een bijzondere locatie. We startten namelijk bij ‘CluERoom’, deze locatie bevindt zich in ‘Escapelandia’; een groot gebouw waar verschillende escaperooms hun kamers huisvestten. Meteen een dikke tip; buiten dit gebouw staat een klein keetje met burgers, elke escaperoom heeft hier zijn eigen burger. Dus ga zeker even langs bij ‘Escapeburgers’ als je de tijd hebt, want deze burgers zijn geweldig!

Enfin, we verplaatsen ons naar de derde verdieping van het gebouw. Daar worden we ontvangen door onze host, kunnen we onze spullen opbergen en mogen we plaatsnemen in de ontvangstruimte van deze kamer. De naam van deze kamer geeft het misschien al weg, maar ‘Golden Heist’ is een kamer met een ‘La Casa de Papel’ thema. Een thema wat je natuurlijk vaker ziet in escape rooms. Heel benieuwd dus hoe ze dit hier gaan toepassen.

We hebben gemerkt dat ze in Polen onwijs fan zijn van het ‘geblinddoekt in een polonaise naar binnen gaan’ van een kamer. Zo ook hier. We staat kort daarna in een bank. Aan ons de taak om het goud te stelen. Het ‘decor’ ziet er oké uit, maar daar is ook alles mee gezegd. Telkens weer bij dit soort tripjes in het buitenland denk ik weer: wat hebben we het goed in Nederland en België met onze kamers.

Wel moet ik zeggen dat de puzzelflow van deze kamer erg goed zat. De puzzels zijn leuk in thema en er zitten oprecht een aantal originele dingen in deze kamer. Qua verhaal blijft het allemaal wat oppervlakkig. Maar het is met dit thema ook lastig om een tof verhaal neer te zetten. Je valt bij een thema als dit toch snel terug op de standaarddingetjes. Wat overigens helemaal prima is.

Wat ik persoonlijk erg fijn vond aan deze kamer, is de vele eureka momentjes die je hebt. Het moment waar je denkt vast te lopen, hadden we continu dat moment van: “Zouden we dit misschien moeten doen?”. Daarnaast is er een logische opbouw van de kamer, de puzzelflow blijven we tot het einde behouden. Dat speelt gewoon heel lekker. De kamer bouwt echt toe naar een einde, en dat hebben ze hier best netjes neergezet. Wel moet ik zeggen dat ik het absolute einde een beetje jammer vond. Hier had denk ik wat meer spanning toegevoegd kunnen worden.

Golden Heist was oprecht een prima kamer om te spelen. Ik denk dat het (voor Nederlandse begrippen) een perfecte beginnerskamer is. Hij is qua puzzels best gevarieerd, het decor is oké en de spelflow is oprecht goed. Al met al dus een prima kamer om de dag mee te beginnen!


7.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 8.0

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Grandpa's Secret [Sekret Dziadka]

Fun4Brain
Geplaatst op: 08 september 2023

Opa heeft een geheimpje

Door naar kamer twee van de dag, dit zou kamer 4/32 worden op onze Polen trip. 32 kamers in 8 dagen, let’s go! We verplaatsen van locatie naar ‘Fun4brain’, dit escape bedrijf bevindt zich op dezelfde locatie als de kamer die we hiervoor speelde. Escapelandia is een groot pand waar verschillende kamers zich huisvesten. Hier kun je je dus gemakkelijk 2 dagen vermaken. Ga ook zeker even naar ‘Escapeburgers’ om een burger te pakken!

Enfin, we worden bij Fun4brain hartelijk ontvangen door onze host. We kunnen plaatsnemen in een kleine ontvangstruimte, hier kunnen we even wat water drinken, nog naar het toilet, etc. Na even gewacht te hebben komt onze host naar ons toe voor een uitleg over de kamer en kort daarna kunnen we al starten.

Onze host gaf voordat we de kamer betraden aan: je gaat nu naar het schuurtje van je opa, let dus goed op want je hebt niet alles nodig wat in de kamer staat. Daar zit denk ik meteen een beetje het pijnpunt van de kamer. De kamer is namelijk zo realistisch mogelijk neergezet, maar hierdoor merk je wel dat hij hier en daar wat chaotisch aanvoelt. We starten dan ook vrij stroef, de uitkomst van een bepaalde puzzel (die meteen je aandacht trekt als je binnenkomt) heb je pas véél later nodig.

Ondanks dat we stroef beginnen, merkte ikzelf dat ik vrij snel in een fijne flow terecht kwam. We zijn als team snel opgesplitst en zijn aan de slag gegaan. Grandpa’s Secret is een uitzondering op alle andere Poolse kamers die we gespeeld hebben. Over het algemeen is het niveau van de puzzels namelijk vrij gemakkelijk. Maar bij Grandpa’s Secret zitten een aantal goed doordachte dubbel laagse puzzels. Ik houd daar wel van! Zeker een puzzel in het bijzonder was een heerlijk eureka-moment toen we doorhadden hoe hij werkte.

Waar ik daarnaast heel erg goed op ga, is het plot van deze kamer. Het is zo bizar en zo stom, dat ik dat juist heel erg kan waarderen. Voornamelijk het einde, waar alles samenkomt is zo stompzinnig. Ik houd ervan! De kamer bouwt goed op en heeft een grappig einde. Uiteindelijk kwam ik dus best positief uit deze kamer, ondanks dat hij best pittig was. Het ligt er hier wel heel erg aan welke puzzelroute jij kiest. Dat bleek achteraf ook toen we hoorde dat onze teamgenoten iets minder enthousiast waren.

Samenvattend vond ik persoonlijk dat Grandpa’s secret echt wel een leuke kamer was. Het decor van de kamer was over het algemeen best prima. De puzzels zijn soms wat random, maar passen wel allemaal binnen het thema. Wat mij vooral amuseerde was het plot van deze kamer. Deze komt zo uit het niets, heerlijk! Toch stoorde ik me hier en daar heel erg over het feit dat de kamer nogal chaotisch is, waardoor je flow af en toe net wat inkakt. Al met al zou ik deze kamer zeker aanraden, alleen al omdat het een echte diehard-puzzelkamer is, dat zie je in Polen niet heel veel.


7.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 8.5

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Funeral Home [Dom Pogrzebowy]

Fun4Brain
Geplaatst op: 12 november 2023

Was dat het al?

Tijd voor de volgende kamer alweer. We hadden wat gemixte feelings over de eerste kamer die we hier speelden. Maar goed, we waren helemaal ready voor de volgende kamer. Funeral Home stond op de planning, een kamer waar ik zelf heel benieuwd naar was. Een thema wat natuurlijk snel ongemakkelijk en op het randje kan zijn. Spannend dus.

We beginnen in een ruimte die er voor de Poolse begrippen eigenlijk best oke en netjes uit ziet. Dat blijft gedurende de kamer ook echt wel zo. Het ziet er allemaal netjes uit. Waar deze kamer vooral in uitblinkt is puzzelflow, dat was allemaal dik voor elkaar. Je kunt in deze kamer als groep vanaf het begin meteen parallel puzzelen, daardoor kwamen we meteen in een perfecte flow terecht.

Dat resulteerde voor ons echt wel weer in een: “Huh, zijn we nu al klaar?”-moment. Binnen het half uur stonden we al buiten en hadden we het vorige record met minuten verpletterd. Wel moet ik zeggen dat ik me echt vermaakt heb in deze kamer. Het verhaal is simpel, maar duidelijk. Het decor zag er prima uit. De puzzels waren prima in thema en we hadden dus een perfecte flow. Dit is zeker geen hoogvlieger, maar wel een kamer die ik zeker mee zou pakken. Succes met het verpulveren van ons record! ;)


8

Sfeer: 8.0

Spelbeleving: 8.0

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Dwarves [Krasnoludy]

Clueroom Poznań
Geplaatst op: 12 november 2023

Deze lag mij gewoon wat minder

We gaan door naar het volgende escaperoombedrijf om de volgende kamer te gaan spelen. Voor ons was dit erg fijn, want deze bevindt zich wel op dezelfde locatie als de vorige. ‘Escapelandia’ is een verzamelgebouw met verschillende escape rooms erin. Wanneer je dus meerdere kamers speelt, kun je lekker blijven hangen. We gaan nu ‘Dwarves’ spelen, een kamer die qua thema best interessant zou kunnen zijn.

Het intro van deze kamer is erg leuk gedaan. Het verhaal wordt duidelijk en er is, zeker voor Poolse begrippen, een unieke introductie voor de kamer. Eenmaal in de kamer merkte ikzelf meteen op dat dit niet mijn kamer zou worden. Ik weet niet waarom, maar van begin af aan heb ik de kamer simpelweg “niet gevoeld”. Het was de combinatie tussen de puzzels, thema en het decor wat me gewoon niet lag.

Ik kwam er dus niet helemaal lekker in, maar mijn teamgenoten vonden de kamer erg tof. Het verhaal is wat simpel, de puzzels voorspelbaar en het decor niet echt interessant. Een enkele puzzel die aanwezig was, daar dacht ik van: “dit is echt wel tof”. Maar verder bleef je, wat mij betreft, te veel hangen in de dingen die je vaker zou zien bij dit thema.

Al met al kan ik best begrijpen dat Dwarves echt een toffe kamer voor je kan zijn, voor mij was het dat op dat moment gewoon niet. Ik denk vooral dat er veel meer uit te halen was met deze kamer.


7.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 7.5

Service: 8.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Dead Man's Revenge [Zemsta Umarlaka]

Dreamscape
Geplaatst op: 07 december 2023

Topper van de trip

Door naar alweer de laatste kamer van de dag; een kamer waarvan we niet eens zeker wisten of we deze konden spelen. Dat zit namelijk zo; wij speelden de kamers van dit bedrijf allemaal en we wisten dat ze bezig waren met een nieuwe kamer. Het zou erom spannen of deze kamer af zou zijn in het Engels als wij in Polen zouden zijn. Fingers crossed dus maar. We kregen vrij kort voor vertrek het bericht of wij het tof zouden vinden om de kamer, als eerste Engelse groep, te komen testen. Daar zeggen we als echte ‘escape wappies’ natuurlijk geen nee tegen!

We komen aan op locatie, worden binnengelaten en kunnen onze spullen opbergen, naar het toilet, etc. Daarna worden we door onze host, in thema, opgehaald. Dat is overigens iets wat je in Polen – althans de kamers die wij deze trip speelden – niet heel veel ziet. Daar springt deze kamer er voor ons dus al uit.

We starten de kamer met een tof en duidelijk verhaal, daarnaast ziet het decor er ook nog eens prima uit. Na de introductie van het verhaal te hebben gekregen, kunnen we meteen van start met de puzzels. Daar staat meteen een stevige puzzel op ons te wachten. Dat werd ook meteen een van de tofste puzzels tijdens deze trip, en heel eerlijk; misschien wel een van de tofste puzzels die ik in een escape room heb gezien. We zaten er van begin af aan meteen onwijs goed in.

Waar Polen erg goed is in basic kamers opzetten, is deze kamer écht wat anders. Meer richting de Nederlandse en Belgische standaard. Een kamer met een verhaal, waarin je echt een reis aflegt. Dat is iets wat deze kamer in Polen echt onwijs onderscheidt. Je komt steeds meer te weten over het verhaal en waant je helemaal in de piratenwereld. De kamer heeft veel leuke grapjes en op een zeker moment zélfs een ‘wtf-moment’. Iets wat je in Polen vrijwel nooit ziet.

Hoewel wij de kamer hebben getest, was er eigenlijk vrijwel niets aan te merken op deze kamer. De puzzels waren van begin tot het eind erg tof, goed in thema en de flow was erg goed. Het decor zag er netjes uit, het verhaal was leuk. Maar waar deze kamer het voor mij won, was richting het einde van de kamer. Je hebt hier geniale interactie met een acteur, die het hele spel voor ons nóg leuker maakte. Wat hebben we hier gelachen. Tot slot moet ik deze kamer echt props geven voor het hintsysteem; wat onwijs geniaal is dit bedacht!

Waar deze kamer nog nét wat op verbeterd kan worden, is afwerking (let wel; wij testten deze kamer, dus daar kunnen al flink wat verbeteringen hebben plaatsgevonden). Daarnaast denk ik dat het einde van de kamer sterker had gekund, je verwacht dat er iets bombastisch gaat gebeuren, maar dat blijft een klein beetje uit.

Ben je in Polen, dan is deze kamer een absolute ‘must-play’ wat mij betreft. Deze mag je echt niet overslaan. Deze kamer komt heel dicht in de buurt bij de standaard die wij in de Benelux gewend zijn, dat is echt wat unieks in Polen. Gaan spelen dus!


9.5

Sfeer: 9.5

Spelbeleving: 9.5

Service: 10.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

The Galaxy of Mysteries

Escape Arena
Geplaatst op: 29 juni 2022

Tweede keer toch wat minder

Dag één van onze trip in Polen staat op de planning! 32 kamers in 8 dagen, let's go! We begonnen onze trip met een kamer die ik al gespeeld had. The Galaxy of Mysteries van EscapeArena in Poznan. In 2019 speelde ik deze kamer met mijn toenmalige vriendin. Ik had 0 verwachtingen, want dit was mijn 15e kamer die ik speel. Deze kamer is mij altijd bijgebleven omdat ik hem oprecht heel tof vond. Ik was daarom ook heel benieuwd hoe ik deze kamer, 4 jaar (en bijna 300 kamers) later, zou ervaren. Omdat mijn ervaring ano 2023 toch wat anders was, heb ik besloten deze review te herschrijven.

EscapeArena bevindt zich op een aparte locatie, zo'n locatie waarvan je denkt: zijn we wel op de juiste plek. Een flink stuk buiten de stad, in een vervallen garage bevindt deze locatie zich. We werden door onze host vriendelijk ontvangen en we konden plaatsnemen in de ontvangstruimte, wat niets meer is dan een woonkamer. Wel staat er een pooltafel, wat leuk is als je tussen de kamers even moet wachten. Na even kort gewacht te hebben, konden we beginnen aan ons mysterie!

Waar ik in 2019 de intro naar het verhaal heel tof vond, viel dat nu wat tegen. We hadden destijds een host die je meteen in het verhaal meenam, dat was nu wat minder. Na een korte introductie konden we eigenlijk meteen beginnen. Eenmaal in de kamer zag ik meteen dat ik, qua escape rooms, inmiddels wat meer gewend ben gaan worden. Waar ik in het verleden echt wel het gevoel had dat we op een ruimteschip waren, stonden we nu eigenlijk gewoon in een ruimte die heel slecht afgewerkt is. Het zijn wat printplaten die tegen de muur zijn geschroefd en dat was het wel.

Ook de puzzels in het begin van de kamer lagen me wat minder. De kamer zit vrij lineair in elkaar en wanneer je met vieren speelt, zie je toch verschillende momenten waar je niets staat te doen. De puzzels zijn over het algemeen prima in thema, maar verhaaltechnisch is het allemaal een beetje vaag wat je aan het doen bent. Qua onderhoud kan deze kamer ook wel wat liefde gebruiken. Puzzels die niet niet lekker werken, decor wat er vervallen uitziet, etc.

Op de helft van de kamer zit een tof effect, ik weet nog dat ik dat in 2019 best indrukwekkend vond, en dat vond ik ook nu nog steeds erg tof. Ook weet ik dat ik de tweede helft van de kamer destijds beter vond dan het begin. Ook nu is dat nog steeds het geval. Er is daar meer ruimte tot paralel puzzelen en de puzzels liggen me daar gewoon wat beter. Wel is het jammer dat er een flinke resetfout in de kamer zat, waardoor we eigenlijk al meteen richting de eindpuzzel hadden kunnen gaan.

We hebben ons echt wel vermaakt tijdens deze room, het is wat dat betreft een prima kamer om je trip mee te beginnen. Niks geks, gewoon lekker puzzelen. Ik moet ook wel zeggen dat ik een echte sucker ben voor het Star Wars thema. Dat maakt het voor mij ook wel een leukere ervaring dan voor iemand die niks met dit thema heeft. Ik zou hedendaags deze kamer niet per se aanbevelen, maar als je toch de moeite neemt om naar EscapeArena af te reizen, dan zou ik hem gewoon lekker meepakken!


7

Sfeer: 6.5

Spelbeleving: 7.5

Service: 7.0


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Vikings - Amulets of Power

Escape Arena
Geplaatst op: 28 augustus 2023

Hello Vikings!

Door naar kamer 2/32 van onze Polen trip. We hadden zojuist een prima opwarmer gehad op deze locatie, de verwachtingen waren eerlijk gezegd wel wat gedaald na het spelen van de eerste kamer op deze locatie. Nadat we klaar waren bij de eerste kamer, gaf onze host aan dat hij ongeveer 15 minuten nodig had om de volgende kamer te resetten en dan konden we meteen beginnen. Dat kwartiertje werd iets langer, na ongeveer 45 minuten wachten konden we dan echt gaan beginnen. Even een tip; neem wat te drinken / eten mee mocht je tussen de kamers moeten wachten. De locatie bevindt zich in de middle of nowhere. En drankjes kopen op locatie is nergens echt mogelijk.

Enfin, na dus even gewacht te hebben konden we gaan beginnen met onze tweede kamer hier. We werden door onze nieuwe host enthousiast meegenomen naar de kamer. Je merkte hier vanaf het eerste moment wel meteen dat deze host oprecht gepassioneerd was over escaperooms, dat kan ik altijd wel waarderen. Ook zagen we hier meteen dat de introductie en het decor een stuk beter was dan bij de vorige kamer. We werden door de host meegenomen naar een ruimte waar we een introductie van het verhaal kregen. Deze verhalende introductie was in de vorm van een ingesproken bericht, het bleek een tendens in Polen dat deze geluidsfragementen vaak onwijs moeilijk verstaanbaar waren. Enerzijds door het Engels met een zwaar Pools accent, maar ook omdat de geluidsboxen kwalitatief niet goed waren.

Ons spel start vrij vlot, we hebben continu erg snel door wat we moeten doen en komen daardoor eigenlijk van begin af aan meteen in een goede flow. Het decor in deze kamer is over het algemeen best netjes. De Poolse standaarden liggen simpelweg wat lager dan wat wij in de Benelux gewend zijn. Maar hier hebben ze echt wel hun best gedaan om iets tofs in thema neer te zetten.

Waar deze kamer wat bij betreft in uitblinkt, is het gebruik van de host in deze kamer. Het verhaal en missie van de kamer is vrij simpel. Wel krijgen we van onze host een belangrijke boodschap mee. We zullen tijdens onze reis contact hebben met Loki, maar we moeten goed kijken of we hem wel kunnen vertrouwen. Al snel bleek dat Loki totaal niet te vertrouwen was, wat zorgt voor veel leuke elementen in de kamer. Helaas voor ons hadden we een technisch mankement in de kamer waardoor dit allemaal net niet lekker tot zijn recht kwam, maar het idee was erg tof.

Eigenlijk valt er over Vikings - Amulets of Power heel weinig te zeggen. Het is oprecht een prima kamer om mee te pakken. De puzzels zijn over het algemeen prima in thema. Wat ik wel heb gemerkt in Polen is dat alles vrij rechttoe rechtaan is. "What you see is what you get" is vaker de norm dan een uitzondering. Dat is bij deze kamer ook. Ze hebben echt wel geprobeerd wat tofs neer te zetten en dat is ze in sommige punten ook echt wel gelukt. Maar als je dit dan gaat vergelijken met de standaarden die wij gewend zijn, dan valt het hier en daar wel wat tegen. Ik denk dat deze kamer wel een goede maatstaaf zijn voor de kwaliteit in Polen. Dus mocht je ze mee willen pakken, plan ze dan lekker aan het begin van je vakantie!


7.5

Sfeer: 7.0

Spelbeleving: 7.5

Service: 7.5


Gespeeld in augustus 2023

Gespeeld met 4 personen

Ontsnapt: Ja

 

Laad meer reviews

0 reviews